Бібліотека – Цікаві факти про бібліотеки і книги

10 причин регулярно читати: наукове бачення

Як свідчать результати, 8% дорослих і 13% дітей читають книжки щодня. 19% дорослих читають кілька разів на рік і 38% – щонайменше кілька разів на місяць. Серед дітей ці показники такі: 56% – приділяють час читанню щонайменше кілька разів на місяць, 11% – кілька разів на рік і 20% не читають для дозвілля взагалі.

Друковані книжки щодня читають лише 8 %, кілька разів на тиждень — 16 %. Електронні чи аудіокнижки — відповідно 4 % і 11 %. Ніколи не читають друкованих книжок трохи більше третини українців.

Головна причина, чому українці не читають книжок — немає потреби чи бажання. Лише десята частина опитаних такою причиною називає ціни, ще менше — брак хороших, цікавих, якісних і корисних книжок.

Навіщо взагалі потрібно читати, якщо є інтернет з гуглом і вікіпедією?

Ну, знаєте. Нам цікавіше, навіщо не читати? Адже читання дає так багато нових відкриттів і можливостей. Маленька книга – великі двері в світ пригод і драм, історій і розповідей, бізнес-порад і красивих сюжетів.

До вашої уваги наукові дослідження, які доводять необхідність регулярного читання в юному віці  .

Тренажер для розуму

Колектив французьких вчених під керівництвом когнітивного психолога Станісласа Деене з’ясував, що при читанні задіяно більшість вищих зон мозку. У людей, які багато читали і писали в дитинстві, у зрілому чи похилому віці зниження розумової активності на 15% нижче, ніж у тих, хто в своєму житті вкрай рідко «займався зарядкою для розуму». Читання – одне з найкращих вправ, яка дозволяє підтримувати у формі весь мозок.

 Зниження ризику розвитку хвороби Альцгеймера

Ізраїльський нейробіолог доктор Інна Слатcкі стверджує, що 30 хвилин читання в день в юному віці знижує ризик розвитку хвороби Альцгеймера на третину.

 Відновлення психічного здоров’я

На початку XX століття з’явився новий метод психотерапії, що використовує літературу як одну з форм лікування словом – бібліотерапія або лікування читанням. Американський соціолог Дженіфер Боумен на річних зборах Американської соціологічної асоціації презентувала результати дослідження, які свідчать про ефективне застосування бібліотерапії для поліпшення психічного стану людини. У дослідженні брали участь діти із затримкою психічного розвитку, розладами мови, синдромом дефіциту уваги і гіперактивністю. Вона прийшла до висновку, що бібліотерапія має позитивний вплив на цих дітей.

 Зняття стресу

Дослідження нейрофізіолога Девіда Льюїса з США довели, що найефективнішим “антистресом” є саме читання. 6 хвилин достатньо, щоб розслабити м’язи і скоротити частоту серцевих скорочень. Читання обігнало такі методи, як прослуховування музики, чаювання і прогулянка.

  Ефект Матвія

«Всякому маючому дасться йому та й додається, а у незаможного забереться від нього й те, що має». Євангеліє від Матвія, гл. 25, ст. 29

Канадський дослідник психолог Кейт Станович в результаті спостережень за учнями середніх шкіл звернув увагу на певну закономірність. Діти, які з перших кроків навчання читання домагаються успіхів, надалі демонструють високу успішність, підвищення ерудиції рівня культури, і в дорослому житті виявляються в кращому становищі порівняно з тими, хто в початковій школі на уроках читання не відзначався. Останні, навпаки, рік від року демонструють зниження успішності, поповнюють ряди двієчників з усіх предметів. Вони частіше від інших кидають школу до закінчення навчання і в дорослому житті частіше вливаються в армію невдах.

 Розвиток емпатії

Письменник Ніл Гейман каже, що художня література породжує емпатію. Коли ви дивитеся телепередачу або фільм, ви дивитеся на речі, які відбуваються з іншими людьми. «Художня проза – це щось, що ви виробляєте з літер і розділових знаків, і ви, ви один, використовуючи свою уяву, створюєте світ, населяєте його і дивитеся навколо чужими очима. Ви починаєте відчувати речі, відвідувати місця і світи, про які ви б і не дізналися. Ви дізнаєтеся, що зовнішній світ – це теж ви. Ви стаєте кимось іншим, і коли повернетеся у свій світ, щось в вас трошки зміниться».

 Розвиток терпіння

Американський соціолог Нейл Постмен стверджує, що читання – складний процес розшифровки написаного, що вимагає і розвиває терпіння: «Події розгортаються повільно, речення за реченням, абзац за абзацом, сторінка за сторінкою, послідовно і логічно, але абсолютно непередбачувано. Кожному читачеві потрібен різний час, щоб вникнути в зміст написаного, оцінити ті події і поміркувати над ними». У той же час всього за одну годину на екрані телевізора може промайнути більше тисячі зображень різного характеру, практично не залишаючи глядачеві часу поміркувати над тим, що він дивиться.

 Розвиток уяви

Всесвітньо відомий дитячий психотерапевт Бруно Бетельхейм говорив, що телебачення підкорює уяву, а не розширює її. Хороша книга одночасно розвиває і звільняє мислення. Читання книг – дуже ефективний спосіб для розвитку творчої уяви. Під час читання відбувається активна візуалізація того, що читає дитина. Так як крім букв, з яких складаються слова і речення, вона не отримує ніякої додаткової інформації, то їй доводиться уявляти собі картинку того, що відбувається.

 Поліпшення мовних навичок і грамотності

Читаючи авторів книг, які дуже добре пишуть, людина тим самим вчиться і звикає грамотно і зрозуміло висловлювати свої думки. Читання не тільки вимагає володіння мовними навичками, а й удосконалює їх, оскільки вміння читати нерозривно пов’язане з мовою і письмом. «Найпростіший спосіб гарантовано виростити грамотних дітей – це навчити їх читати», – каже письменник Ніл Геймен.

director
МАКУХА Олексій Миколайович

Директор коледжу

Відмінник освіти України

Звертаюся до тієї категорії школярів, які вже зараз турбуються про своє подальше життя, до тих, хто навчається в 9-х та 11-х класах і визначається з вибором майбутньої професії. Дуже важливо підійти до цього свідомо і зважено. Для цього необхідно черпати інформацію з різних джерел, критично вивчати її, всебічно аналізувати...